
V roce 2024 došlo k významné legislativní změně, kdy byl po 24 letech nahrazen starý zákon o povinném ručení novým právním předpisem. JUDr. Lucie Žulavská, současná projektová manažerka Slavia pojišťovny, stála u zrodu tohoto „zákona o transpozici evropské motorové směrnice“ jak v Bruselu, tak v Praze. Jedním z klíčových témat tohoto zákona jsou elektrokola. Přestože pravidla pro ně již existují, jejich interpretace se v jednotlivých zemích Evropské unie liší.
Výzvy při implementaci nové směrnice pro cyklisty
Nová definice vozidel
Hlavním úskalím při zavádění nové motorové směrnice ve vztahu k cyklistům byla nová definice vozidel, včetně jednostopých. Původně byla kritéria založena pouze na hmotnostním a rychlostním limitu. Podle prvotní verze směrnice by se na rychlá a výkonná elektrokola vztahovalo klasické povinné ručení.
Lobbing výrobců elektrokol
Po intenzivních diskusích v Evropském parlamentu a silném lobbingu ze strany výrobců elektrokol byla z konečné verze směrnice vyjmuta elektrokola, u nichž motor slouží pouze jako pomocný při šlapání. Rychlá a výkonná elektrokola tak byla na poslední chvíli vyňata z povinného ručení.
Národní legislativy a rizikové dopravní prostředky
Mnoho zemí Evropské unie však nadále považuje rychlá a výkonná elektrokola za rizikové dopravní prostředky, které způsobují značné množství vážných nehod. Proto v rámci svých národních legislativ požadují, aby majitelé těchto elektrokol měli sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Historie povinného ručení na elektrokola
Existence povinnosti v minulosti
Povinnost registrace a tím i povinné ručení pro elektrokola nebyla novinkou. Již evropské nařízení č. 168 z roku 2013 tuto povinnost stanovilo. V české legislativě sice zůstala povinná registrace, ale o povinném ručení se již nehovořilo. Podle českých předpisů motor u elektrokol slouží pouze jako pomocný prostředek, protože hlavní pohon zajišťuje šlapání.
Realita pojišťování elektrokol
Podle informací z Ministerstva dopravy si majitelé elektrokol v minulosti svá kola pojišťovali jen zřídka. Registrace elektrokol byla spíše výjimečná a mnoho uživatelů spoléhalo na to, že je policie nebude kontrolovat.
Technické aspekty a legislativa
Omezení rychlosti na 25 km/h
Pokud má elektrokolo od výrobce omezenou rychlost na 25 km/h, nová legislativa se na něj nevztahuje. Tato pravidla platí pro dražší modely nazývané „speed pedelec“, které dosahují vyšších rychlostí. Někteří majitelé však instalují do svých kol čipy, které odstraňují omezovač rychlosti, čímž překračují stanovené limity.
Přesná definice v nové směrnici
Nová motorová směrnice uvádí pouze rychlostní a hmotnostní kritéria s hodnotami 25 km/h a 14 km/h pro vozítka těžší než 25 kg. Také specifikuje, že vozítka s motorem sloužícím pouze jako pomocník nepotřebují povinné ručení. Není však uvedeno, že taková vozítka nesmí být pojištěna, což některé státy využily k širšímu vymezení pojištění elektrokol.
Různé výklady v členských státech EU
Německý přístup
Německo má velmi precizní definici. Výjimku pro pomocnou funkci motoru neuznává, a proto musí být všechna elektrokola překračující stanovené rychlostní a hmotnostní limity pojištěna. Cizinci s elektrokolem typu „speed pedelec“ tak musí mít sjednané hraniční pojištění nabízené německými komerčními pojišťovnami.
Situace na Slovensku
Na Slovensku je legislativa méně jasná a umožňuje různé interpretace. Některé pojišťovny nabízejí pojištění pro elektrokola, zatímco jiné tvrdí, že není nutné a nemají ho v nabídce. Oficiální výklad se teprve očekává.
Ostatní země Evropské unie
Přístupy ostatních členských států zatím nejsou plně známy. Česká asociace pojišťoven nebo Česká kancelář pojistitelů by měly pojišťovnám poskytnout potřebné informace. Přehledná tabulka s těmito údaji by byla cenným vodítkem pro všechny uživatele elektrokol. Různé země pravděpodobně zaujmou odlišné postoje, zejména ty, které považují elektrokola za vysoce riziková.
Pojištění odpovědnosti a hraniční pojištění
Limitace běžného pojištění odpovědnosti
V zemích, kde je pro elektrokola vyžadováno povinné ručení, škody způsobené elektrokolem nejsou kryty běžným pojištěním odpovědnosti z České republiky.
Sjednání hraničního pojištění
Hraniční pojištění bude v některých státech nutností. Postupy pro jeho sjednání se liší:
- V Německu: Lze uzavřít u komerčních pojišťoven.
- Na Slovensku: Sjednává se prostřednictvím Slovenské kanceláře pojistitelů.
Hraniční pojištění se obvykle uzavírá na dobu určitou a je k němu vydávána zelená karta. Je však třeba počítat s tím, že toto pojištění nemusí být cenově výhodné.